Nieuw veer Terschelling niet te keren

Gepubliceerd op 29 mei 2008Overheid, Sociaal-economisch, Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

Den Haag - Pas over acht maanden kan de landelijke overheid de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) de voet dwars zetten. Eerder liggen er geen regels op grond waarvan het rijk concurrentie tussen waddenveren kan tegenhouden.

Staatssecretaris Tineke Huizinga heeft deze tijd minstens nodig, zo liet ze gisteren de Tweede Kamer weten. Het betekent dat de EVT in de maanden die komen rederij Doeksen kan gaan beconcurreren, tenzij de gemeente er nog een stokje voor steekt. Bernard Haantjes, een van de initiatiefnemers van de EVT, ziet ook na 2008 perspectief. Volgens hem is de lijn naar Terschelling rendabel genoeg om twee veerdiensten aan de praat te houden. Niemand heeft nog aangetoond dat dit niet zo is, zegt hij. Haantjes vecht door tot in Brussel en voor de rechter. Huizinga denkt niet dat een eventuele schadeclaim door de EVT kans maakt.

Ook toen de EVT toestemming kreeg de aanlegvoorzieningen van het rijk beperkt te gebruiken, wist het bedrijf dat de overheid van plan is voor lange tijd een concessie te verlenen aan de huidige rederij Doeksen. De VVD is evenmin bevreesd voor een claim. De staatssecretaris garandeert niet dat de reders Doeksen en Wagenborg de eerste concessiehouders worden, maar zal zich daar wel 100 procent voor inspannen.

"Op zichzelf een goed idee", vindt Huizinga van de suggestie van het Friese provinciebestuur om de concessieverlening van het rijk over te nemen. Het CDA en de PvdA in de Tweede Kamer voelen daar op termijn wel voor, de ChristenUnie vindt het bespreekbaar.