Toeristisch actieplan Ameland
Toerisme is veruit de belangrijkste economische pijler van Ameland.
Hoewel het momenteel niet echt slecht gaat met het toerisme op
Ameland, is er toch sprake van een lichte teruggang. Daarnaast is er
een breed gedragen gevoel dat het beter kan met het toerisme, niet
zozeer in het hoogseizoen maar wel in de overige seizoenen.
Om het toerisme een nieuwe impuls te geven worden een aantal problemen
onderkend. De belangrijkste is het ontbreken van een duidelijke
identiteit en richtinggevende toekomstvisie. Voorts ontbreekt er een
goed samenwerkingsverband voor ondernemers en is ook de samenspraak
tussen gemeente en de sector niet goed gestructureerd. Uit deze
knelpunten komt de algemeen gestelde vraag naar voren:
"Waar wilt u naar toe met het eiland?"
Deze vraag viel samen met het door het Ministerie van Economische
Zaken opgestelde beleidsdocument "Vernieuwde Toeristische Agenda". In
deze agenda heeft het Ministerie gekozen voor het actief stimuleren
van inkomend toerisme en daarbij de pijlen onder meer gericht op de
kust, stedelijk-culturele omgeving en grote evenementen. Voor het
stimuleren van het kusttoerisme zijn 4 pilotlocaties uitgekozen,
waarbij in alle gevallen het (her)ontwikkelen en realiseren van
identiteit centraal staan. Ameland is één van die pilot-projecten
geworden. Naast het Ministerie van EZ en de Gemeente Ameland, zijn de
Provincie Fryslan en de VVV Ameland participanten in dit project.