Contract veerdiensten is wederom vertraagd
HARLINGEN - De overeenkomst voor de drie particuliere veerdiensten op de Waddenzee laat naar verwachting nog wel zeker twee maanden op zich wachten.
Minister Karla Peijs van verkeer en waterstaat was te voorbarig, toen ze deze zomer aankondigde dat het contract met de reders na haar vakantie beklonken moest zijn.
Haar ambtenaren sleutelen nog steeds aan het contract tussen het rijk, de betrokken gemeenten en TESO (Texel), Doeksen (Vlieland en Terschelling) en Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog). Verkeer en Waterstaat wil de drie ondernemingen voor de komende vijftien jaar een monopolie op de lijnverbindingen naar de eilanden geven.
Dit lijkt in strijd met de Europese regels voor openbare aanbesteding. Peijs acht de passagiersdiensten echter te kwetsbaar voor zo'n aanbesteding. Rederij Wadden Transport diende een klacht in bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit, omdat de vrachtvervoerder de openbare aanleginstallaties op Vlieland, Terschelling en Harlingen niet mocht gebruiken.
Inmiddels zijn de partijen het eens geworden over het medegebruik van de getijdenbruggen door Wadden Transport. Het ministerie probeert het akkoord nu ,,Brussel-proof'' te maken. ,,Het moet heel gek gaan willen we dat niet voor het einde van dit jaar aftikken'', zegt directeur Paul Melles van Doeksen. De documenten hadden eind vorig jaar al ondertekend moeten zijn.