Scholieren adviseren ministers over toekomst van de wadden
Op 30 mei tijdens de Waddentoogdag in Delfzijl hebben leerlingen van het Alberdink Thijmcollege uit Hilversum de ministers Verburg en Cramer geadviseerd. Aanbevolen werd om het rapen van Japanse oesters te stimuleren en het wadlopen binnen de perken te houden omdat anders de vogels teveel verstoord worden.
Dit geldt ook voor kweldergebied De Slufter: de toegankelijkheid van toeristen zou gekoppeld moeten worden aan het foerageergedrag van vogels. De overgangsgebieden tussen zout en zoet water zijn belangrijk voor de biodiversiteit en moeten goed beschermd worden. Het advies van de scholieren komt voort uit hun deelname aan het Waddenzeeschool project.
De Waddenzeeschool is een gezamenlijk project van de natuurcentra van de vijf Nederlandse waddeneilanden. De algehele coördinatie is in handen van Ecomare. Met steun van het Waddenfonds wordt de Waddenzeeschool verder uitgebouwd met onderdelen voor álle leerlingen van 4-18 jaar. Doel is dat elke scholier in Nederland tenminste een keer in zijn/haar schoolloopbaan in aanraking komt met het waddengebied.
De waddenzeeschool is in 2008 gestart, om te beginnen met een programma voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Dit programma bestaat uit een voorbereiding in de klas en een veldwerkprogramma op een waddeneiland. De leerlingen verwerken hun onderzoeksresultaten in een toekomstvisie voor de wadden. Zij krijgen ondersteuning in de vorm van begeleiding op het eiland, lesmateriaal en de website waddenzeeschool.nl.
Op Texel hebben de scholieren van het Alberdink Thijm College verschillende onderzoeken gedaan. Een groep deed onderzoek naar het effect van toerisme op het voedselzoekgedrag van vogels in kweldergebied de Slufter. In hetzelfde gebied heeft een andere groep onderzocht in hoeverre de biodiversiteit afhangt van het zoutgehalte in het water. Een derde groep heeft gekeken naar het voorkomen van de Japanse oester, en het effect van dit schelpdier op de biodiversiteit van het wad. De laatste groep wilde weten wat het effect is van betreding van het wad op het gedrag van vogels en het voorkomen van bodemdieren. Deze onderzoeken hebben de leerlingen verwerkt tot een advies voor de ministers. Dit advies mochten ze op de Waddentoogdag hoogstpersoonlijk meedelen aan de Ministers Verburg en Cramer.
Er is inmiddels een doorlopende leerlijn voor de Waddenzeeschool met een inhoudelijke én didactische opbouw. Bij de jongste groepen in het basisonderwijs ligt het accent op ontdekking en verwondering. Bij de bovenbouw van het voortgezet onderwijs ligt meer nadruk op ecologische principes en eigen onderzoek. Eind 2009 is het basisschoolprogramma gereed en is deze ook online te vinden op waddenzeeschool.nl. Net als bij het voortgezet onderwijsprogramma bestaat het uit lesmateriaal dat op de scholen zelf gebruikt kan worden en een bijbehorend veldwerkaanbod op de wadden. Bovendien zullen bij dit programma ook docententrainingen worden aangeboden om hen zo vertrouwd te maken met de mogelijkheden.