'Zet de Hells Angels in voor promotie van Harlingen'
Harlingen - De promotie van Harlingen als toeristenstad kan veel spannender. Directeur Albert Hendriks van Friesland Holland Tourist Information & Travel Service wil de plaatselijke Hells Angels reclame laten maken voor hun stad.
"Je moet Harlingen als een sexy stad neerzetten. Ophouden met die flauwe toeristische abc's! Dat leest geen hond!" Hendriks sprak gisteravond op een gemeentelijke bijeenkomst over toerisme in café De Lichtboei. De promotor uit Wolvega is niet erg te spreken over de reclamecampagnes tot nu toe.
"Wat zijn die magazines toch saai! Jullie hebben heibel genoeg in de stad, je moet in opspraak komen." Hendriks kiest liever een verrassende invalshoek. "Jullie hebben hier aparte mensen. Niet alleen de schippers, maar ook de Hells Angels." Grappend: "Ik kan me voorstellen dat je de stad verkoopt als Port Harlingen, Hell of de Angels."
De toerpromotor vindt dat Harlingen een Amsterdamse uitstraling heeft. Hij wil de motorclub benaderen voor een campagne over de Friese havenstad. "Iedereen, zelfs een Hells Angel misschien, zal wel blij zijn met het toerisme."
Harlingen ziet al jaren met lede ogen toe hoe honderdduizenden badgasten de stad links laten liggen voor een vakantie op Terschelling of Vlieland. De historische havenplaats telt een camping, zeven hotels en elf pensions.
Na het faillissement van de VVV lanceerde de gemeente vorig jaar het TIP (Toeristisch Informatie Punt). Zo'n 70 van de 150 Harlinger ondernemers steunt die voorziening. Te weinig, aldus TIP-voorzitter Wybren Kleefstra.
Hij weet: nogal wat bedrijven zijn huiverig voor donaties na het VVV-debacle. Momenteel draait het TIP op een budget van 30.000 euro. De gemeente trok een speciale ambtenaar aan voor het promoten van Harlingen op vakantiebeurzen.
Nu de keus van zeehondencrèche van Lenie 't Hart voor Delfzijl heeft de Harlinger burgemeester Paul Scheffer zijn zinnen gezet op een 'Wadden Experience Center'.
Hotelondernemer Harry Westers, van Vlieland verhuisd naar Harlingen, gelooft toch vooral in de kracht van zeehonden. "Ecomare op Texel trekt 220.000 bezoekers per jaar", aldus Westers. "Als wij hier in Harlingen zelf zo'n zeehondencrèche opzetten, hebben we wel 500.000 bezoekers. Delfzijl bloedt dan vanzelf wel dood. Wat Lenie 't Hart kan, kunnen wij ook.’’
Hendriks: "Delfzijl? Ik was er laatst, dat is een onmogelijk gat."