Krapte eilander havens beperkt groei bruine vloot
HARLINGEN - De vloot van charterzeilschepen op de Waddenzee zit aan de top van haar capaciteit. Volgens voorzitter Cees Swier van de Vereniging Bruine Zeilvaart Harlingen (VBZH) is het onverstandig om, zoals de gemeente Harlingen wil, de vloot uit te breiden.
Een van de belangrijkste beperkingen voor de groei is de capaciteit van de havens van Vlieland en Terschelling. Die is volgens de Swier te klein. En omdat de schepen van de bruine vloot vooral tripjes van Harlingen naar Vlieland of Terschelling maken, betekent dat volgens de voorzitter dat er vooral niet meer charterzeilboten bij moeten komen.
De gemeente Harlingen wil graag dat de bruine vloot zich uitbreidt. De roep daarom wordt volgens Swier regelmatig gehoord in de discussie over wat er met de haven moet gebeuren.
,,De gemeente staat ook niet toe dat het aantal kroegen in de Voorstraat ongebreideld toeneemt. Want dan wordt de spoeling te dun. Het afgelopen jaar was voor de schippers van de bruine vloot redelijk. Niet goed en niet slecht. Dat betekent dat de marge niet al te groot is''.
Swier sprak deze woorden zaterdag in het gemeentehuis van Harlingen, waar tijdens de Vlootdagen de opening van het nieuwe seizoen voor de bruine vloot werd gevierd. Dat gebeurde samen met de 'buren' van de bruine vloot, de bewoners van de Zuiderhaven. Die maakten op uitnodiging van de VBZH een tochtje op de Waddenzee met het charterschip Koh-I- Noor.
Burgemeester Paul Scheffer van Harlingen overhandigde voorzitter Swier de eerste Blue Peter-watermerkvlag. Blue Peter is een internationaal project dat zich bezighoudt met het thema water in de breedst mogelijke zin. Van bijvoorbeeld de zeespiegelstijging tot tekort aan water in de Sahel.
De gemeente Harlingen, en met name burgemeester Scheffer, vervult daarin een voortrekkersrol. Alle schepen van de VBZH worden uitgerust met een Blue Peter-vlaggetje.