Scheepvaart op Waddenzee omstreden

Gepubliceerd op 31 oktober 2005InternationaalAangemaakt door Dagblad vh Noorden (Michel Brandsma)

Op 2 en 3 november houden Denemarken, Duitsland en Nederland hun vierjaarlijkse conferentie over de Waddenzee. Dagblad van het Noorden zet de belangrijkste thema's op een rijtje. Vandaag: scheepvaart en visserij.

Schepen en vissers zijn onlosmakelijk verbonden met het wad, maar ze vormen wel een risico voor de natuur. Hoewel de Internationale Maritieme Organisatie de Waddenzee heeft benoemd tot bijzonder gevoelig zeegebied, is dat voor de milieubeweging niet voldoende. Door ongelukken op de drukke Noordzee kunnen stookolie en andere gifstoffen de Waddenzee be reiken. De Waddenvereniging wil meer bemande vuurtorens en patrouillevluchten, meer sleepboten en save havens voor schepen in nood en aanscherping van het rampenplan. En dan zijn er nog de vissers. De mechanische kokkelvisserij, die veel schade toebracht aan de bodem, is inmiddels verboden. De garnalenvisserij moet volgens de milieubeweging duurzamer worden, maar dat kan alleen als Denemarken, Duitsland en Nederland dezelfde technische maatregelen nemen om de bij vangst te beperken en bodemschade te beperken. Er zou een certificaat moeten komen voor duurzame garnalenvisserij. De mosselcultuur, zo vindt de Waddenvereniging, moet minder afhankelijk worden van de natuur. Mosselzaad, dat nu nog wordt verzameld op natuurlijke banken, kan op termijn kunstmatig worden gekweekt. De banken in de Waddenzee waar de mosselen opgroeien, zouden volgens de natuurbeschermers verplaatst moeten worden naar de Noordzee.