Startschot campagne 'Op jacht naar verhalen' in Waddenzeegebied

Wat maakt de Waddenzee als Unesco-Werelderfgoed zo aantrekkelijk? In mei en juni reizen vier verhalenjagers door het Waddengebied, waar ze op zoek gaan naar de geheimen van deze adembenemende omgeving. Ze willen van lokale bewoners weten wat mensen fascineert aan dit wilde natuurlandschap. De verhalen vormen tezamen een collage die de verbondenheid van bewoners en toeristen met het Waddenzeegebied onderstreept. Het uiteindelijke doel is het Werelderfgoed te beschermen en voor toekomstige generaties te behouden.

De verhalenjagers
De vier Nederlandse verhalenjagers nemen verschillende ervaringen en perspectieven mee. Ze komen uit het hele land en hebben de organisator tijdens de selectieprocedure van hun enthousiasme, professionaliteit en nieuwsgierigheid overtuigd. De verhalenjagers reizen gedurende een periode van zes weken door het Waddengebied en bezoeken daar talrijke evenementen, waar ze proberen verhalen van bewoners, natuurliefhebbers en toeristen vast te leggen op film, foto en tekst. Een overzicht van de evenementen waar u de verhalenjagers kunt aantreffen vindt u op www.waddenzeewerelderfgoed.nl.

Internationale Campagne
De campagne is ook in Duitsland van start gegaan. Vier Duitse verhalenjagers hebben daar inmiddels hun eerste prachtige verhalen vastgelegd. Alle verhalen die gedurende de campagne worden verzameld door de Duitse en Nederlandse verhalenjagers worden gepubliceerd op de website www.waddensea-worldheritage.org. De belevenissen van de verhalenjagers zijn ook te volgen op FaceBook en Twitter. De gehele campagne staat onder leiding van het Common Wadden Sea Secretariat (CWSS) dat hierin nauw samenwerkt met de lokale Waddenpartners*.

* De campagne met betrekking tot het werelderfgoed Waddenzee wordt uitgevoerd door het Gemeenschappelijke Waddenzee Secretariaat CWSS in Wilhelmshaven, in opdracht van de Duitse en Nederlandse partners. De verhalenjacht is onderdeel van een gemeenschappelijk initiatief van het CWSS in samenwerking met het Regionaal College Waddengebied en de Nederlandse Marketingorganisaties die zich bezig houden met de Wadden onder regie van Fryslân Marketing.