Groninger Cultuurtoerisme beter onder de aandacht

Een driejarig project ‘Marketing Cultuurtoerisme Groningen’ gaat inwoners van Nederland en Noord-Duitsland beter bekend maken met het cultuurhistorisch erfgoed in de provincie Groningen.

 

De inmiddels gestarte campagne moet de concurrentiepositie van Groningse toeristische ondernemers en cultuurhistorische instellingen en organisaties structureel versterken en leiden tot meer bezoekers aan Groningen. De marketingactiviteiten zijn een extra ondersteuning van de Genieten campagne van stichting Erven A. de Jager, die in 2010 gelanceerd. Met deze extra financiële middelen kan de Genieten campagne ook in Duitsland uitgevoerd worden. Daarnaast kan extra ingezet worden op het verbeteren van de gastvrijheid en op het creëren van een innovatieve, multimediale middelenmix.

De campagne aanpak is langs verschillende communicatiekanalen ingezet op een mix van traditionele en vernieuwende media. Daarbij worden brochures en advertenties in landelijke lifestylemagazines en kwaliteitskranten, een ‘Groningen paviljoen’ op landelijke country fairs, buitenreclame in de Randstad ingezet. Verder wordt een digitaal magazine voor tablets zoals iPad en een website waar bezoekers cultuurtoeristische arrangementen kunnen boeken gemaakt. Er worden speciale interactieve tools (bijvoorbeeld route apps voor de smartphone) ontwikkeld die bezoekers zullen verleiden langere tijd in het gebied te blijven.

De campagne zet bekende Groningers in die als ambassadeur optreden. Onder andere Henk Helmantel, Felix Maginn, Imca Marina, Jan Boelo Drenth en Lenie ‘t Hart spelen een rol om Groningen nog beter onder de aandacht te brengen. Marketing Groningen ontwikkelt thema’s (zoals Wadden, Culinair, Ontspanning, Cultuur) rondom interessegebieden van potentiële bezoekers om een concreet aanbod te doen. Elk aanbod bevat routes, overnachtingsmogelijkheden, restaurants, attracties en vervoer.

Een ander onderdeel van het project is het werken aan de verbetering van de gastvrijheid en het vergroten van het cultuurhistorische aanbod. Bijvoorbeeld door het openstellen van bijzonder cultureel erfgoed, dat normaal niet open is voor publiek (denk aan kerken, monumentale kantoor- of woonpanden, brugwachterwoningen, tolhuizen en tuinen). Particuliere eigenaren worden gevraagd hun locatie op gezette tijden open te stellen en de locaties te markeren met middelen zoals vlaggen/wimpels. Daarnaast wordt, in samenwerking met ‘Het verhaal van Groningen’, een app ontwikkeld, waarmee bezoekers cultuurhistorische bezienswaardigheden en verborgen pareltjes kunnen ontdekken.

Voor het totale project is bijna 3 miljoen euro beschikbaar waarvan bijna 3 ton wordt gefinancierd door de provincie Groningen. De grootste bijdrage van bijna 2 miljoen euro komt van de Stichting Erven de Jager en via het SNN komt 7 ton beschikbaar. Het project is gestart en heeft een looptijd van drie jaar.

Stichting Erven A. de Jager zet zich in voor de Groninger cultuur en historie. De stichting werkt daarbij samen met een groep enthousiaste mensen die de verschillende regio’s en/of instellingen op het gebied van landschap, cultuur of historie in de provincie vertegenwoordigen.