Campagne ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’ van start

Provincie Noord-Holland en Stichting Oneindig Noord-Holland zijn gestart met de campagne ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’.

UNESCO erkende negen werelderfgoederen in Nederland waarvan vier in Noord-Holland: De Waddenzee, Droogmakerij de Beemster, de Stelling van Amsterdam en de Amsterdamse Grachtengordel. De komende acht maanden vinden er diverse activiteiten plaats zodat de (Noord-) Hollanders nader kennis kunnen maken met het cultureel- en natuurerfgoed, dat vrijwel in hun achtertuin ligt.

Campagne ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’
Op de website van Oneindig Noord-Holland staan boeiende verhalen, routes, beelden en video’s over de verschillende werelderfgoederen en hoe zij belangrijk waren en zijn voor Nederland. In de aankomende maanden wordt er op verschillende momenten door heel Noord-Holland aandacht besteed aan de Werelderfgoederen. Bijvoorbeeld via pop-up stores in Amsterdam, aan boord van de TESO-boot en in Alkmaar. Er verschijnt ook een digitaal magazine dat geheel in het teken staat van de Werelderfgoederen.

Bouwstenen van Nederland  
Het predicaat 'Werelderfgoed' is een soort Michelinster voor cultureel- en natuurerfgoed. En net als de culinaire tegenhanger bemachtigt cultureel- en natuurerfgoed niet zomaar een plek op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Bij de voordracht is er destijds rekening gehouden met drie kenmerken die typerend voor Nederland zijn. Het thema Nederland als waterland geeft het voortdurende gevecht tegen het water weer, maar ook de mogelijkheden die het bood voor landaanwinning, scheepvaart en zelfs militaire doeleinden. Het tweede thema is Nederland als burgersamenleving. Dit toont zich vooral in de zeventiende eeuw waarin de stedelijke burgerij het voortouw nam in handelsgeest en internationale expansiedrift. Het laatste thema is Nederland als ontworpen land. Hier valt de inrichting van polders en droogmakerijen onder, maar ook de modernistische architectuur.

Provincie Noord-Holland en Stichting Oneindig Noord-Holland willen met de campagne de bekendheid van de Werelderfgoederen en het toerisme stimuleren.