Spring naar hoofd-inhoud

Sleutelrol veerboten bij alternatief diesel

Automobilisten op de Waddeneilanden

GRONINGEN Automobilisten op de Waddeneilanden kunnen alleen voor milieuvriendelijke brandstof kiezen, als ook de veerdiensten overstappen. De alternatieven voor benzine en diesel zijn volgens de Rijksuniversiteit Groningen slechts betaalbaar, wanneer grootgebruikers als Teso, Doeksen en Wagenborg meedoen.

De Europese Unie wil dat 20 procent van de auto's in 2020 op milieuvriendelijke brandstoffen rijdt. Dit streven past goed bij het natuurvriendelijke imago waarmee de eilanden toeristen hopen te lokken. Onderzoeker Arjan van der Kolk polste wagenparkbeheerders op Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog over alternatieven als biodiesel, waterstof en 'compressed natural gas' (CNG).

 

Met name dit CNG vormt een goed alternatief, stelt Van der Kolk. Het is veiliger, stiller en beter voor het milieu. Bovendien wordt CNG uit aardgas gewonnen en daar heeft Nederland nog steeds aanzienlijke reserves van. De universiteit voorspelt dat het CNG ,,een belangrijke tussenstop'' zal zijn op de weg naar het rijden op waterstof.

 

Een vulstation voor CNG is alleen rendabel als er jaarlijks 600.000 kuub wordt afgezet. Op geen enkel eiland gebruikt het openbaarvervoer over de weg zoveel. Daarom zal de deelname van de veerboten nodig zijn. Teso (Texel), Doeksen (Vlieland en Terschelling) en Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog) reageren op zich positief.

 

De reders zullen hun scheepsmotoren wel om moeten laten bouwen. De onderzoeker stelt dat deze forse investering zich binnen tien jaar terugverdient, maar dan moeten de veerdiensten wel verzekerd zijn van fiscale voordelen. Op Terschelling tonen Taxi Boersma, Wens Taxi, De Vlas Transport, Arriva en de gemeente belangstelling voor de ontwikkelingen, terwijl op Vlieland het vervoersbedrijf TRC interesse toont.

 

Op Ameland behoren Cotax, De Vries Transport, Ridder Transport en Arriva tot de geïnteresseerden. Op Schiermonnikoog zijn de gemeente en Arriva bereid om aan CNG te denken. De onderzoeker constateert dat alleen de gemeente Texel ,,zeer positief tegenover een pilot met CNG als brandstof'' staat. Texel heeft een beleidsmedewerker voor duurzame energie in dienst en wil in 2020 onafhankelijk zijn.

 

Op de vier Friese eilanden stellen de gemeentebesturen zich iets terughoudender op. Het hangt bij hen af van het enthousiasme waarmee de bevolking de brandstofalternatieven omarmen. Uit zijn interviews met eilander vervoerders maakt Van der Kolk op dat vooral het geld een doorslaggevende rol speelt.